5  adem-valkuilen die elke artiest MOET kennen: 

waarom de ene zanger(es) naar adem hapt en de andere nooit

alyssa yung gx7tuwo8 u unsplash

Meer dan 100 artiesten laten optreden tijdens een marathonuitzending.

Wat. Een. Topidee. 

Heb jij ook zo genoten van de 24 live van HLN?
Ik vond het alvast fantastisch.

Heerlijk om al die enthousiaste mensen op de schermpjes te zien meedansen.
En natuurlijk de artiesten zelf, die er duidelijk veel zin in hadden.

Ja, het was lang geleden voor hen. En misschien een beetje té lang.

Waarom de ene zanger(es) naar adem hapt en de andere niet

Want – en nu spreekt even mijn beroepsmisvorming – sommige artiesten bleken snel buiten adem te zijn.

Tussen twee zinnen door hoorde je hen naar adem happen.

“De conditie is niet meer wat ze geweest is”, zeggen ze dan.
Ze zijn niet meer gewend om op een podium te staan.

En dat klopt wel. Maar dat is niet de hele verklaring.

Zelfs zonder goede uithouding kan je moeiteloos lang en krachtig zingen.

Denk maar aan een baby die urenlang krijst zonder buiten adem te zijn.
En dat zonder elke dag de loopschoenen aan te trekken. 😉

Hoe komt het dan dat de ene artiest naar adem hapt, terwijl de andere daar helemaal geen last van heeft?

Simpel: onbewuste motorische reacties sturen je houding en zo je ademhaling.

Door krachttraining kan je de houding verbeteren. Maar stop je even met trainen? Dan lukt het niet meer om de onderliggende reactiepatronen te onderdrukken.

Ze blijven steeds aanwezig, ook al lijken ze verdwenen door te sporten bijvoorbeeld.
Wat je in werkelijkheid doet is je spieren versterken zodat ze de reacties kunnen compenseren.

Alleen vraagt dat veel energie. Bewegingen aanleren zal dan nooit moeiteloos en vlot aanvoelen.

Dat geldt ook voor de ademhaling. Heel wat van die motorische reacties hebben een impact op de ademhaling.

Sporten, therapie, coaching of oefenen zonder die patronen aan te pakken, zal dus enkel een oppervlakkige controle op de ademhaling als resultaat hebben.

Onderbreek je jouw routine? Dan verlies je snel de controle.

Dit zijn de 5 meest voorkomende motorische reacties
met een invloed op je ademhaling

5 adem valkuilen
  1. Je hoofd staat naar voor

Staat je hoofd niet in het verlengde van de romp? Dan creëer je druk langs de voorzijde van de keel. Van aan het oor tot onder het sleutelbeen. Je hebt snel het gevoel dat er een krop in de keel zit. Of dat je niet echt kunt doorademen. Vooral tijdens een inspanning krijg je het snel benauwd.

  1. Je buigt weinig naar opzij

Je kantelt de romp zijwaarts, zonder te buigen. De borstkas verstijft. De ribben, het borstbeen en de schouderbladen zijn nog maar weinig beweeglijk. Waardoor je moeite hebt om de borstkas helemaal open te zetten. Je komt niet tot een optimale ademsteun.

  1. Je draait je om in één blok

Als je je omdraait, doe je dat met de romp in één stuk. De schouders en het bekken bewegen niet los van elkaar. Zo krijgt het middenrif minder bewegingsruimte. Je bent snel buiten adem omdat je je bewegingen niet krijgt afgestemd op je ademhaling.

  1. Je hebt te sterke buikspieren

Buikspieren helpen om krachtig uit te ademen. Zoals bij de schrikreactie. Wanneer je perplex staat, lijkt het alsof je een stoot tegen de borst krijgt. Je trekt de buik in en de adem stokt. De oppervlakkige buikspieren spannen hiervoor aan.

Train je die te veel, dan kan je aan jouw hersenen het signaal geven dat je in een bedreigende situatie zit. Zo ben je snel angstig en hou je je adem in.

Krachtig en duidelijk praten of zingen doe je door de diepe buikspieren gecontroleerd in te zetten.

  1. Je bekken is gekanteld

Die diepe buikspieren kan je enkel optimaal gebruiken als je bekken in een neutrale stand staat. De impact op het middenrif is dan het grootst.

Want een neutrale bekkenpositie zorgt voor een evenwijdige bekkenbodem en middenrif. Wat voor het middenrif een voorwaarde is om op z’n best te werken.

Zo omzeil je de 5 adem-valkuilen en wordt je ademhaling optimaal

Deze 5 motorische reacties afzonderlijk aanpakken lijkt logisch.

Maar dat heeft weinig zijn. Ze maken allemaal deel uit van een specifiek patroon.

Wil je écht vooruitgang boeken? Dan moet je dat hele patroon aanpakken. En daarbij kan ik je helpen.

Stuur me gerust vrijblijvend een berichtje als je meer informatie wil.

Scroll naar top