Sta je vaak in de spotlights? 

Laat deze foute lichaamshouding je stem en performance niet verknoeien.

Robinson Recalde St0n Ie8oko Unsplash

De stem is een belangrijk instrument voor wie vaak op een podium staat.

Ik krijg deze mensen geregeld over de vloer.

Zangers en zangeressen. Ondernemers en onderneemsters. Acteurs en actrices.

Ze staan allemaal op een podium en willen hun boodschap zo duidelijk mogelijk overbrengen naar hun publiek.

Toch is hun lichaamshouding niet oké.

Alsof ze de beste F1-piloot ter wereld zijn maar aan de start verschijnen met een gammele roestbak. 

En hoe getalenteerd een F1-piloot ook is, zonder snelle wagen wint hij de race niet.

Zo is het ook met je stem: die is onlosmakelijk verbonden met je lichaamshouding.

Je kan pas helder, duidelijk en overtuigend klinken als je je ook zo voelt.

Als je letterlijk en figuurlijk sterk in je schoenen staat.

Als je lichaam vanzelf de juiste houding aanneemt.

Maar waarom hebben zoveel ondernemers en performers geen goede lichaamshouding die hun stem maximaal ondersteunt? Waarom is er zo weinig besef?

Daar is een goede verklaring voor: ze krijgen het verkeerd aangeleerd.

Fabeltje doorprikt: naar voren leunen helpt je stem níét

Mijn klanten willen het beste uit zichzelf halen. Ze willen op hoog niveau presteren en de allerbeste versie van zichzelf worden.

Gek genoeg hebben ze vaak een lichaamshouding die hun potentieel niet ondersteunt.

De oorzaak: er doen veel foute adviezen de ronde. 

Voorbeeld: zangers en zangeressen krijgen vaak te horen dat ze meer druk moeten geven op de voorvoet om beter te kunnen zingen. Of om krachtiger te spreken.

Het probleem is: dan ga je compenseren. Sterker nog: het is een compensatie van een compensatie.

Dus vanwaar dat advies?

Ik heb me de afgelopen week zwaar verdiept in het onderwerp.

En in de vele artikels en boeken waarin ik dat advies vond, veronderstellen de auteurs dat de meeste mensen te veel naar achter leunen.

Dat geeft meer druk op de hiel. Dus hun oplossing luidt: meer naar voren leunen.

Maar dat is een misvatting en veel te simplistisch.

Want zowel naar achter als naar voren leunen is geen optimale lichaamshouding.

Ga zelf eens recht staan. En leun eens naar achter.

Voel je hoe je spieren over het hele lichaam gaan opspannen om te voorkomen dat je omvalt?

Hetzelfde gebeurt als je je gewicht op de voorvoet zet. Het zit dus anders in elkaar.

Core Tendon Guard (1)

Recht staan mag geen enkele inspanning vergen

Je lichaam is zo gemaakt dat de botten in hun evenwichtspunt op elkaar rusten. Zoals een blokkentoren.

Je spieren hebben alle vrijheid om je lichaam te laten bewegen.

Maar hel je naar voor of naar achter? Dan zijn er al heel wat spieren aan het werk.

En dat uitsluitend om je recht te houden waardoor je minder flexibel bent en weinig controle hebt over je bewegingen.

Rechte Houding

Waarom hoge hakken je performance kan schaden

Omdat het advies om meer op de voorvoet te steunen zo wijdverspreid is, zie ik bij de meeste mensen net dat ze te veel naar voren hellen.

Bovendien krijgen performers vaak een kledingetiquette opgelegd: strak in het pak met een geklede schoen of hoge hakken voor zangeressen.

Zo wordt de druk op de voorvoet helaas nog meer versterkt.

Deze houding brengt een onevenwicht in het lichaam en geeft te veel spanning in het hoofd. Je voelt je wankel en bent snel uit je evenwicht gebracht.

Doordat je gewicht niet gelijkmatig verdeeld is over de voetzool kan je niet krachtig steunen. Je voelt je niet echt zeker en hebt minder vertrouwen in je eigen kunnen.

Om toch enige stabiliteit te ervaren, spannen de spieren op. De knieën gaan op slot.

Maar dat geeft weinig veerkracht: het minste stootje doet je wankelen. Het probleem wordt trouwens nog erger als je naar het bekken kijkt.

Naar Voor Leunen Voet Knie

Hoe je bekken die mooie klanken beknot

Liggen je heupen mooi boven het evenwichtspunt? Dan kan je bekken ontspannen in de middenstand staan. Door naar voor te leunen, compenseer je dus met het bekken.

Je gaat meestal compenseren door het bekken naar voren te kantelen. Je maakt dan een holle rug. De buik komt naar voor en de diepe buikspieren komen op rek. De adem ondersteunen door deze aan te spannen, gaat dus moeilijker.

Sommigen kantelen het bekken naar achter. Ze duwen het als het ware naar voor en hangen met de romp naar achter. De diepe buikspieren spannen nu heel de tijd op waardoor er geen controle meer is over op- en ontspannen.

Het bekken staat vast in die positie: je vrijheid is beperkt.

En omdat er een verbinding is tussen het bekken en de schedelbotten zullen ook deze vast komen te zitten.

Het gehemelte omhooghouden om klanken mooier te vormen, lukt dan helemaal niet zo goed meer. En er is nog iets aan de hand.

Naar Voor Leunen Voet Knie (2)

Hoe je ribbenkas je zelfvertrouwen ondermijnt

De spanning van het bekken sluipt ook in de rest van de romp. Je ribben kunnen minder vlot bewegen wat je ademhaling onder druk zet.

Om voldoende krachtig te kunnen spreken zonder snel naar adem te happen, moeten je ribben vrij kunnen bewegen.  

Door de ribbenkas te openen bij het inademen en open te houden tijdens de uitademing, kan je langer en duidelijker praten of zingen.

De spanning in de romp geeft een gevoel van rigiditeit. Je kan niet zo vrij bewegen als je zou willen.

Lichamelijk niet, maar ook mentaal is je bewegingsvrijheid beperkt.

Dat ondermijnt je zelfvertrouwen en zelfzekerheid waardoor er nog meer spanning ontstaat.

Je schouders zijn opgetrokken of ronden af. En je borstkas verkleint nog meer. Je hebt nog minder controle over je ademhaling.

En dan zijn er nog de gevolgen voor je hoofd.

Naar Voor Leunen Romp

Laat jij ook letterlijk het hoofd hangen?

Want naar voren leunen heeft een effect op het hoofd dat ook mee naar voren komt.

Je laat het hoofd hangen en kijkt naar de grond waardoor je blik vernauwt. Je zit vast in een tunnelvisie en het is moeilijk om details los te laten.

Of je kantelt het hoofd naar achter om toch vooruit te kunnen kijken.

De nekwervels worden samengedrukt. De kaak schuift naar achter en dat geeft veel druk in het kaakgewricht.

Heel het gezicht verstijft. Je mimiek vlakt af en ook de controle over je mond en tong vermindert.

Bovendien geeft het hoofd naar voren houden de trigger aan de hersenen dat je op zoek bent naar voeding. Zodat je je veilig en geborgen voelt.

Je zal sneller trek krijgen in zoetigheid, een sigaret of een goed glas wijn.

Terwijl een mooi opgerichte houding met het hoofd in de middenpositie je voldoende vertrouwen geeft en je niets buiten jezelf nodig hebt om je zeker en stabiel te voelen.

Naar Voor Leunen Hoofd

“Goed, maar HOE krijg ik nu een juiste lichaamshouding?”

Het lijkt ontzettend veel werk en ingewikkeld om tot de juiste lichaamshouding te komen. En dus om je stem maximaal te ondersteunen zodat je altijd de allerbeste performance geeft op dat podium.

Maar dat is niet zo. Er is gelukkig een simpele methode.  

De sleutel is om je lichaam in zijn geheel in evenwicht te brengen. En dat is precies wat ik bij PluFor doe.

Ik pak je houding en spierspanning grondig aan. Zo werkt je lijf optimaal en recupereert het ook sneller.

Zodra je fysiek en mentaal in evenwicht bent, zal je ook enkele opmerkelijke effecten zien. Zoals bij zangeres Veerle* die bij mij aanklopte.

*Veerle is een schuilnaam - uit respect voor haar privacy

Een pluimpje van de zangcoach

Veerle had moeite met haar ademsteun. Ze had er weinig voeling mee. Ze begreep het wel maar wist niet goed waar te beginnen.

Al na een paar behandelsessies met haar kreeg ze te horen van haar zangcoach dat ze wel heel erg geoefend moest hebben, want het zingen ging zo vlot.

Toch werkte ik met Veerle niet op ademsteun.

Wel op het aanvoelen van haar lichaam en de proprioceptie: dat is het vermogen om de positie van je eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.

Dat is de kracht van het Brain & Body Boost-traject dat ik gebruik om het fysieke en het mentale in evenwicht te brengen. Het levert tal van gunstige effecten op.

Wil je graag meer weten over deze aanpak?

Ben je klaar om je lichaamshouding grondig aan te pakken zodat je het maximum haalt uit je stem en je performance?

Dan is de hoogste tijd dat je Brain & Body Boost ontdekt.

Tips en weetjes rechtstreeks in je mail?

Vul je e-mailadres in.

En je ontvangt als eerste handige tips en nuttige weetjes.

* indicates required
Ik ben een

PLUFOR gebruikt de gegevens die je op dit formulier verstrekt om contact met je op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. Laat ons weten op welke manieren je van ons zou willen horen:

Je kan je op elk moment uitschrijven door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via kim@plufor.be.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Scroll naar top